Библиотека Књижевност и језик - књига 47
„Нема сумње да највећи терет али и највећи изазов увођења ученика у свет лирске поезије припада учитељима. Учитељ ће бити у прилици да лирско дело ученицима представља на доживљајни начин, да их упознаје са водећим посебностима лирске песме, да именује основне појмове и садржаје који се везују за свет лирског дела и да садржај који је за ученике био део игре, изведе на пут којим ће се будући читаоци кретати до краја школoвања, читајући, доживљавајући и тумачећи песничке текстове најразличитијих поетских и естетских врста.”
Миодраг Павловић
Нека ти ова књига, уважени читаоче, буде од користи у формирању сопственог искуства. Нека те подстакне да истраживачки читаш, стваралачки доживљаваш и поуздано интерпретираш књижевно дело, у складу са сопственим могућностима, способностима, предзнањима и интересовањима. Нека те спреми за сусрет са уметничким делом/ животом на организован, систематичан, методички и методолошки осмишљен начин.
Нека се из ове књиге, посредством њеног даровитог аутора, „у збиљу и стварност пројектују делотворна сазнања о врлинама и вредностима”. О лепоти.
Веруј аутору Књиге. Ономе који одише племенитом духовношћу. Од њега се, у редовима који су пред тобом, о лепотама живота има шта сазнавати, а о књижевности поучити.
Библиотека Књижевност и језик - књига 51
Ова књига представља незнатно измењен и допуњен магистарски рад, одбрањен 18. априла 2013. године, на Филолошком факултету Универзитета у Београду, пред комисијом у саставу: проф. др Бошко Сувајџић, ментор, проф. др Зона Мркаљ и др Лидија Делић.
У тренутку када је одбрањен магистарски рад, само две читанке за први разред средње школе биле су акредитоване од стране Министарства просвете. То су Читанка са књижевнотеоријским појмовима за I разред средње школе, аутора Љиљане Николић и Босиљке Милић, у издању Завода за издавање уџбеника и наставних средстава, и Читанка за први разред средње школе, аутора Душка Бабића, у издању БИГЗ-а. Из тог разлога само су ове две читанке узете у разматрање.
Библиотека Књижевност и језик - књига 29
Докторска дисертација Зоне Мркаљ ретка је књига у српској науци која задовољава две намене. Она је ваљан методички приручник који омогућује извођење наставног процеса у складу са највишим стандардима методичке науке, али и научна монографија која компетентно промишља једну врло широку и проблематичну предметну област у српској и европској фолклористици.
Сама тема монографије изискује вишегодишњи рад озбиљног тима стручњака и познавалаца обе ове области. На први поглед изузетно захтеван и готово несавладив задатак. Поставивши прецизно циљеве истраживања, методе и правце истраживања, као и план рада, Зона Мркаљ се храбро, упорно и систематски ухватила у коштац са овом великом темом.
Библиотека Књижевност и језик - књига 4
Текстови које заклапају корице ове књиге посвећени су обради књижевних дела у настави. Они су намењени наставницима српског језика и књижевности јер се на непосредан начин дотичу средишта наставе књижевности у школи. Књига је настала као резултат дужег бављења методичком проблематиком тумачења књижевних текстова. Она садржи већи број методичких прилаза у којима се на практичан начин развијају наставна тумачења књижевних дела разних жанрова (лирске песме, приповетке, романа и драме).
Библиотека Књижевност и језик - књига 12
Огледи и документа из српске књижевности, Велике школе, БУ и српске културне историје.
„Знате ли где се налази Велика школа?“ Замислите да ово питање упутимо незаинтересованом и просечно неупућеном представнику средње генерације којега смо сусрели на Студентском тргу. Већ сада се у вашим мислима роји сијасет одговора који сви заједно представљају широки дијапазон непознавања историје високог школства у нашој култури. Али исто тако замислимо и случајног пролазника који би нам на постављено питање одговорио, запањено нас погледавши: „Мислите ли на зграду Ректората Београдског универзитета?“ У преплету ових одредница крије се хронологија развоја високог школства чији је почетак огласило оснивање Велике школе 1808. године, у јеку устаничких превирања, када је Србија, предвођена Карађорђем Петровићем, правила прве кораке ка формирању модерне државности…
Књижевност и језик - књига 57
Један од великих недостатака у проучавању наше културне историје, нашег поимања традиције, на крају наше науке, јесте мањак озбиљних и на темељним истраживањима заснованих монографија о историји институција – државних, културних и образовних пре свега. С правом је примећено да „у Србији, нажалост, немамо једну целовиту, синтетичку историју образовања“, али се не наглашава довољно да је предуслов за то историја школе као институције, јер је она важан сегмент културне историје једнога народа и његове државе. Свака школа, наравно, има свој образовно-педагошки дискурс, и он је, по себи се разуме, примаран. Али, свака школа је и установа која има своју културолошку димензију, а она је важна за схватање и тумачење прошлости једне државне заједнице и једног народа. Историја школства, дакле, није само историја школских програма и образовног система, те методичких начела, већ је њен незаобилазан део и историја самих образовних институција.