Са општинског, окружног (градског) и републичког такмичења ученика школске 2020/2021*, 2021/2022, 2022/2023. и 2023/2024. године.
У нади да ћете са задовољством решавати ове тестове, унапређујући своје знање, подстичући у себи жељу за кретањем у васколиком пољу књижевности – српске и светске, откривајући лепоту уметничког исказа и идејног плана књижевних дела, усавршавајући се у правилном коришћењу књижевнотеоријских термина домаће и светске литературе – њихових и маргиналних линија, желимо вам пуно успеха у наредним такмичењима уз чувену максиму: „Није важно победити, важно је учествовати!”
Ваше Друштво за српски језики књижевност Србије
Са општинског, окружног (градског) и републичког такмичења ученика школске 2015/2016, 2016/2017, 2017/2018, 2018/2019, 2020/2021*, 2021/2022, 2022/2023. и 2023/2024. године.
У нади да ћете са задовољством решавати ове тестове, унапређујући своје знање, подстичући у себи жељу за кретањем у васколиком пољу књижевности – српске и светске, откривајући лепоту уметничког исказа и идејног плана књижевних дела, усавршавајући се у правилном коришћењу књижевнотеоријских термина домаће и светске литературе – њихових и маргиналних линија, желимо вам пуно успеха у наредним такмичењима уз чувену максиму: „Није важно победити, важно је учествовати!”
Ваше Друштво за српски језики књижевност Србије
За седми и осми разред основне школе.
Друго издрање
За пети и шести разред основне школе.
Збирка задатака Књижевност кроз тестове (за пети и шести разред основне школе), ауторки Јасмине Станковић, професорке српског језика и књижевности у ОШ „Ћирило и Методије” из Београда и Марије Запутил, професорке српског језика и књижевности у Пожаревачкој гимназији и Школи за основно и средње музичко образовање „Стеван Мокрањац”, настала је на иницијативу колегиница и колега, професора српског језика и књижевности окупљених око Друштва за српски језик и књижевност Србије, који припремају ученике основних школа за такмичење Књижевна олимпијада. Будући да ученици петог и шестог разреда не учествују на овом такмичењу, а да се у тестовима за седми и осми разред појављују питања из претходних разреда, ауторке ове збирке су одлучиле да својим стручним знањем и искуством помогну ученицима и наставницима у припреми за такмичарске наступе.
Поред тога што је намењена такмичарима, нова збирка која је пред нама помоћи ће свим седмацима и осмацима да обнове градиво из претходних разреда, а ученицима петог и шестог разреда наћи ће се у свакодневном раду: као додатна радна свеска или наставни листићи за обнављање, утврђивање и систематизацију садржаја програма наставе и учења из књижевности. Ученици ће имати прилике да стечена знања утемељују и развијају у складу са препорученим исходима наставе и прописаним стандардима ученичких постигнућа из области Књижевност и Вештина читања с разумевањем прочитаног, на сва три нивоа.
Разноврсни типови задатака, постављени у складу са методологијом израде задатака за тестирања, разврстани су према структури успостављеној у збирци Књижевност кроз тестове (за седми и осми разред основне школе) Зоне Мркаљ и Марије Запутил.
Како се на такмичењу Књижевна олимпијада, без обзира на виша знања такмичара који се надмећу, сваки тест конципира тако да се у њему налази бар половина задатака са основног нивоа (који је прописан документом о Образовним стандардима за крај обавезног образовања), седам са средњег нивоа и три са напредног, и у овој збирци се налазе задаци различите тежине, које наставници могу користити при индивидуалном и диференцираном раду са ученицима.
Обим збирке може се измерити бројем осмишљених задатака. Књижевност кроз тестове обухвата два пута по дванаест поглавља, са укупно 480 задатака за вежбање. У сваком од следећих поглавља налази се по двадесет задатака, посебно за пети разред и посебно за шести разред, са решењима:
I Вештина читања са разумевањем прочитаног (ауторска књижевност, „познати” и „непознати” текстови); II Вештина читања са разумевањем прочитаног (народна књижевност); III Писци и дела; IV Књижевни термини; V Мотиви, теме, песничке слике; VI Облици казивања у књижевном делу; VII Јунак, лирски субјекат, карактеризација ликова; VIII Значење мање познатих речи и израза; народне умотворине; IX Локализовање текста; класификација народне књижевности; X Стих, строфа, рима; XI Језичкостилска изражајна средства и XII Књижевни родови и врсте у ауторској и народној књижевности и њихове особености.
Смисао збирке Књижевност кроз тестове (за пети и шести разред основне школе) огледа се и у непрекидној интеракцији наставника и ученика и ученика и задатака; у сагледавању истих литерарних појава и проблема са различитих страна и у променљивим контекстима; у састављању слагалице или мозаика знања које се стиче од петог до осмог разреда основне школе и служи као темељно полазиште за надоградњу током средњошколског образовања.
Циљ ове збирке, као и претходних, јесте да она послужи наставницима при састављању различитих типова тестова: иницијалних, полугодишњих и годишњих. Постојећи задаци могу се непосредно користити организовањем у контролне вежбе, или могу послужити за стварање нових задатака по узору на постојеће.
Поред текстова обавезне школске и домаће лектире уведених у тело задатака, уношени су и одломци из изборног корпуса текстова за пети и шести разред основне школе. Чак и ако се понуђени текстови не обрађују у пуном обиму у редовној настави, питања у вези с њима могу послужити за вежбање, или мотивисати поједине ученике да се за одређена дела заинтересују и прочитају их.
С убеђењем да ће ова збирка задатака наићи на добар пријем код њених корисника, свесрдно је свима нама препоручујем!
Проф. др Зона Мркаљ
Библиотека Књижевност и језик
Није ли размишљање и писање о књижевном модернизму почетком XXI века, у време које се често означава као постмодерно или пак постисторијско, на известан начин неизбежно „архиварски“ окаснело и учењачки „безбедно“, нехотице или хотимично измакнуто од искушења бављења „живом“ проблематиком, која се једнако тиче онога који проучава и тумачи као и онога и оних који су изучавани и тумачени?
Тестови са Књижевне олимпијаде 3 обухвата тестове за основну и средњу школу са такмичења из књижевности – Књижевна олимпијада из 2016/2017. и 2017/2018. школске године са општинског, окружног и републичког нивоа такмичења.
Тестови са Књижевне олимпијаде 2 обухвата тестове за основну и средњу школу са такмичења из књижевности – Књижевна олимпијада из 2014/2015. и 2015/2016. школске године са општинског, окружног и републичког нивоа такмичења.
Пред вама је ново издање Друштва за српски језик и књижевност Србије, које прати његове напоре да унапреди знања и постигнућа свих учесника у настави српског језика и књижевности на основношколском и средњошколском нивоу образовања.
Оно обухвата тестове и решења тестова који су припремани у циљу одржавања такмичења из књижевности – Књижевне олимпијаде – током школске 2012/2013. и 2013/2014. године, и то на општинском, окружном (градском) и републичком рангу. Након две године одржавања, ово такмичење подстакло је многе ученике да се више заинтересују за садржаје из српског језика и књижевности и можемо са задовољством рећи да је, уз традиционално такмичење из српског језика и језичке културе, много допринело популаризацији ових садржаја и у основној и у средњој школи.
У изради задатака и њихових решења који су пред вама учествовао је велики број наших колега – доц. др Милан Алексић, асс. мср Мина Ђурић, проф. др Бранка Јакшић Провчи, асс. мср Горан Коруновић, проф. др Зона Мркаљ, проф. др Зорица Несторовић, доц. др Славко Петаковић, проф. др Оливера Радуловић, асс. мр Наташа Станковић Шошо, проф. др Бошко Сувајџић – на чему им се Друштво још једном најсрдачније захваљује.
Овом приликом напомињемо да су сви задаци и њихова решења прошли још једну рецензију те да се овде објављују уз уважавање и примењивање свих драгоцених сугестија рецензената који су их за ову прилику прегледали и којима дугујемо велику захвалност. Посебну пажњу скрећемо на систем бодовања у тестовима за такмичења на свим ранговима у школској 2012/2013. години, када је постојало бодовање и са пола бода у одређеним задацима. Овај систем бодовања је измењен за такмичења одржана у школској 2013/2014 години па је тако одобрено само оцењивање целим бодовима и тај принцип ће важити и убудуће.
У нади да ћете са задовољством решавати ове тестове, унапређујући своје знање, подстичући у себи жељу за кретањем у васколиком пољу књижевности – српске и светске, откривајући лепоту уметничког исказа и идејног плана књижевних дела, усавршавајући се у правилном коришћењу књижевнотеоријских термина као и савладавању књижевноисторијских кретања домаће и светске литературе – њихових магистралних и маргиналних линија, желимо вам пуно успеха у наредним такмичењима уз чувену максиму:
Није важно победити, важно је учествовати!
Ваше Друштво за српски језик и књижевност Србије
Библиотека Књижевност и језик - књига 20
Као и у свим студијама о овој врсти романа и овде се […] морало наметнути и вечито питање, шта се, односно шта се под одређеним околностима и/или у одређеним националним литературама, може сматрати историјским романом.Од Лукачевог закључка да је историјском роману пре Валтера Скота недостајала управо та, основна, димензија историјског[…]. Чинило се да је та дилема у највећој мери решена, али се у међувремену показало да се историјско у роману може јавити у толико различитих видова […] да се том дефиницијом не може покрити његова […] комплексност.
Библиотека Књижевност и језик - књига 27
Од књиге Томе Маретића Наша народна епика из 1909. године (друго издање 1966, прир. Владан Недић) прошао је цели један век, а ми још увек немамо боље, а скоро да немамо и било какве књижевноисторијске синтезе о најпопуларнијем роду наше усмене књижевности, који је српски народ у 19. веку овенчао песничком славом какву он до тада није познавао – о епској поезији. Да парадокс буде већи, када је реч о питањима историје и поетике усмене књижевности, проучавању епске поезије у систему усмених жанрова, у односу на лирику и усмене прозне врсте, посвећено је далеко највише монографија, студија, расправа, чланака и приказа; епска поезија је истрaживана – а често се мислило да су та истраживања и дефинитивно окончана – из разних аспеката и са разноврсних методолошких полазишта; па ипак је, када је реч о књижевноисторијској рецепцији, ова област код нас још увек осветљена старинском воштаном свећом у поређењу са неонском расветом коју око себе штедро расипају класични епови европске књижевне традиције још од античког доба...